ההשפעה של הפרעת קשב על דימוי עצמי של ילדים: איך לתמוך ולהעצים?

ההשפעה של הפרעת קשב על דימוי עצמי של ילדים: איך לתמוך ולהעצים?

Oriya Buzaglo

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא לא רק אתגר קוגניטיבי – היא גם אתגר רגשי. ילדים עם ADHD לא רק מתקשים להתרכז, אלא גם יכולים להרגיש שהעולם לא מבין אותם, מה שמשפיע ישירות על הדימוי העצמי שלהם. איך זה קורה ואיך אפשר לעזור להם לבנות ביטחון עצמי חיובי?

האתגרים שמובילים לדימוי עצמי נמוך:

1. קשיים בלימודים:
ילדים עם ADHD מתקשים להתרכז, לא תמיד מצליחים להחזיק את המחשבה לאורך זמן, ולעיתים קרובות נתפסים כ"שוכחים" או "לא משתפים פעולה". כשזה קורה, הם עלולים לקבל הערות שליליות מהמורים ולהרגיש כאילו הם לא מצליחים או לא מספיק טובים.

2. בעיות חברתיות:
ילדים עם ADHD לפעמים מתקשים להתנהל בקבוצות, להתאים את עצמם למוסכמות חברתיות או לשמור על שליטה בהתנהגותם. זה יכול להוביל לקשיים בחברויות, תחושות של דחייה או בידוד, ולעיתים גם לנטייה להימנע מהמפגשים החברתיים – מה שמעמיק את תחושת חוסר הערך.

3. פער בין הציפיות למציאות:
יש פעמים שהילדים לא מצליחים לעמוד בציפיות – לא של ההורים, לא של המורים ולא של עצמם. זה יכול להרגיש להם כמו מחסום בלתי עביר, שגורם להם לחשוב שהם פשוט לא מצליחים. כל פעם שהם לא עומדים בציפיות, הדימוי העצמי שלהם עלול להתרסק עוד קצת.

4. ביקורת שלילית מצד הסובלים:
"היה לך קשה לשבת בשקט?" "למה אתה לא זוכר?" לפעמים זה נשמע כמו תקליט שבור. כל הערה כזו יכולה לתפוס מקום בלב הילד ולגרום לו להרגיש שהוא תמיד לא מספיק טוב, וזה משפיע מאוד על הדימוי העצמי.

אז איך אפשר לעזור להם לבנות דימוי עצמי חיובי?

1. חיזוקים חיוביים – שימו דגש על ההצלחות:
לא כל הצלחה חייבת להיות גדולה או מרשימה. כל הצלחה קטנה – אם זה סיום מטלה, ביצוע טוב במשחק חברתי, או סתם רגע בו הילד עשה משהו נכון – חשוב לחזק ולהפוך אותו להזדמנות לבניית ביטחון עצמי.

2. הבנה ותמיכה:
ילדים עם ADHD זקוקים לתמיכה רבה יותר. אם הסביבה בבית ובבית הספר מבינה את האתגרים שהם מתמודדים איתם, היא יכולה להיות הרבה יותר סבלנית ולעזור להם להרגיש שיש להם מקום ושיש להם כוחות להתמודד.

3. יצירת סביבה מותאמת:
הם לא צריכים "לממש את עצמם" כמו כולם. סביבה שכוללת הפסקות, פחות הסחות דעת וזמן מותאם למשימות – זה כל מה שצריך כדי לעזור להם להצליח. כשיש להם את הכלים הנכונים, הם יכולים להרגיש הרבה יותר בטוחים בעצמם.

4. העבודה על כישורים חברתיים:
הילדים עם ADHD יכולים ללמוד איך לנהל שיחה, איך לשתף פעולה בקבוצה ואיך להתמודד עם סיטואציות חברתיות בצורה רגועה יותר. זה עוזר להם לפתח חברויות ולבנות תחושת שייכות, שהיא חשובה מאוד לדימוי העצמי.

5. משחקים לימודיים:
לא סתם משחקים – משחקים חינוכיים יכולים להיות הכלי המושלם! הם לא רק מאפשרים לילד ללמוד ולהתפתח, אלא גם נותנים לו את ההזדמנות להצליח בצורה כיפית ומספקת. כל הצלחה במשחק מחזקת את הדימוי העצמי, ומי לא אוהב להרגיש טוב אחרי משחק?

לסיכום, ילדים עם ADHD לא תמיד מרגישים שיש להם את כל הכלים להצליח, אבל עם התמיכה הנכונה, הם יכולים להרגיש הרבה יותר טוב עם עצמם. חשוב להבין את האתגרים שהם חווים ולדעת לעזור להם לפתח דימוי עצמי חיובי, דרך חיזוקים, סבלנות, ובעיקר – אמונה ביכולת שלהם להצליח.

חזרה לבלוג

מה דעתך?